Venteliste

Optagelse på ventelisten i Haveforeningen Humlehaven

Hvis du gerne vil have en have i Haveforeningen Humlehaven, er det første du skal gøre, at lade dig skrive op på foreningens venteliste.

Dette gøres ved at kontakte foreningens formand Inge på tlf. nr. 25779995, hvor hun vil bede om navn, adresse, tlf. nr. mail adresse, hun vil spørge dig, om du bor i Aarhus Kommune, da det er et krav om køb af en have i foreningen. Derefter vil hun sende dig en mail med oplysning på, hvad det kan indbære at have en kolonihave, samt at betale optagelsesgebyr på 250 kr. hvor de kr. 150,00 er optagelsesgebyr og kr.100,00  er et årligt gebyr at stå på ventelisten.

Når vi kan se der at gebyret er indbetalt, vil vi sende på mail en bekræftelse på, at du er optaget på ventelisten.

Du er herefter optaget på ventelisten og kan i princippet straks begynde at kigge efter en have til salg.

Du skal efterfølgende hvert år betale kr. 100,00 for fortsat at blive stående på listen. Du vil hvert år i begyndelsen af sæsonen, som er fra 1.4. pr. tlf./ mail blive mindet om at indbetale beløbet – via bankoverførelse.

Det er derfor altid vigtigt, at du husker at meddele, såfremt du skrifter e-mailadresse, alm. adresse eller tlf. nr. da du ellers risikerer at blive slettet af ventelisten.

Køb og salg af haver i Haveforeningen Humlehaven

Alle haver der er opsagt, tilbydes først folk der er skrevet på foreningens intern venteliste, 

Hvis ingen fra intern listen ønsker salg/køb, vil man tilbyde ekstern ventelisten efter den rækkefælge man står på listen. Hvis ingen fra ekstern ventelisten har vist interesse inden for ca. 14 dage, tilbydes haverne uden for ventelisten.

Når der er haver til salg, vil 4 -5 personer fra ventelisten blive ringet op efter nr. man står på listen om tilbud på, at komme til et åben hus, hvor man kan få udleveret en vurdering ( som ikke er en tilstandsrapport, den kan man selv bestille / betale hvis man ønsker dette) på havelodder af et salg. Det er klogt at læse vurderingen grundig igennem og spørge ejeren/ bestyrelsen om det man gerne vil have uddybet. 

Hvis du finder haven interessant, oplyser man det til den person fra bestyrelsen, som er fremmødt ved åben hus og meddeler, at man har ønske på køb af dette havehus. Hvis han/hun ikke er interesseret går tilbuddet videre til den næste osv.

Hvad der derefter skal ske vedr. den konkrete handel aftales med bestyrelsen, som altid vil være med, når der handles haver, for at sikre at alt går rigtig til.

Kort sagt: Hvis du vil købe en have i Haveforeningen Humlehaven kræver det, at du selv er aktiv. Ledige haver til salg  bliver således ikke slået op på foreningens hjemmeside og kan heller ikke handles på nettet.  Der handles (sådan meget løst anslået ) i gennemsnit ca. 2-3 haver om året. Priserne kan, alt efter haven og husets stand være forskellige. Både billigere og dyre kan forkomme.

Prisen kan forhandles, men må ikke være højre end vurderungen + foreningesmæssige værdi, 

Pris, overtagelsesdato, køb af løsøre m.m skal forhandles med sælger, men selve salget af huset og udlejningen af haven SKAL foregå igennem haveforeningen.

Læs også:
Vejledning til køber og sælger om vurdering – kolonihaveforbundet 2019
Vejledning om køb og salg af kolonihaver – kolonihaveforbubdet 2019

Man skal have bopæl i Aarhus Kommune og godkendes af foreningen, for at kunne have en kolonihave i Humlehaven.

Er der noget du gerne vil spørge om, kan du kontakte bestyrelsen på mail: hfhumlehaven@gmail.com eller ringe/sms til formanden på tlf. 25779995

Med venlig hilsen
Bestyrelsen 
Haveforeningen Humlehaven